top of page

OPINTOMATKAT

Syksyn 2020 ulkomaan opintomatka on peruttu

PPY:n hallitus on päättänyt, että matkarajoitusten epävarmuudesta johtuen
tämän vuoden ulkomaan opintomatkaa Saksan Berchtesgadeniin ei järjestetä.

Matka järjestetään vuoden 2021 syksyllä samaan kohteeseen.

Syksyllä 2019 opintomatka tehtiin Edinburghiin.
Vuoden 2018 opintomatka tehtiin Kiovaan ja vuonna 2017 vierailtiin Berliinissä.
Vuoden 2016 opintomatka tehtiin Lissaboniin 22. - 25.9.2016

MATKAKERTOMUS:
PPY:n Vuoden 2015 opintomatka suuntautui 17.-20.9.2015 Amsterdamiin ja Haagiin

Matkalla oli mukana 21 yhdistyksen jäsentä, jotka pääsivät tutustumaan Amsterdamin Sanomalehtimuseoon ja kuulivat erinomaisen esitelmän vuoden vanhan Blendlen johtajan Duco van Lanschotilta. Lisäksi opintomatkalaiset vierailivat kemiallisten aseiden käyttöä valvovaan OPCW:n ja kansainvälisen rikostuomioistuimen ICE:n  toimintaan.  Opintomatkalaiset saivat myös upean tietopaketin Suomen Haagin asianhoitajalta Sirpa Oksaselta ja Amsterdamin kauppakillan edustajalta Petra Wullingsilta.

PPY Oslossa 18.–21. syyskuuta 2014

Oslo: asiallista asiaa käytännön työstä ja poikkitaiteellisia elämyksiä

PPY:n syksyn 2014 opintomatka tehtiin Osloon syyskuun lopulla. Matkaan lähti 25 innokasta yhdistyksen jäsentä, niin työssä olevia kuin emerituksia.

Retken parasta antia työhön liittyen olivat vierailut Oslon ja ympäristön paikallislehtiin. Norjan paikallislehtien toimintaympäristö on hyvin samankaltainen kuin Suomessa, ja myös ongelmat ovat samat, mikä todettiin kun käytiin ison kustantajan vieraana: he ovat lopettamassa ja yhdistämässä yksipäiväisiä lehtiään.

Reissu aloitettiin torstaina kiertämällä tärkeimmät nähtävyydet. Kävelyretki Vigelandin veistospuiston läpi oli kauniissa säässä kovin virkistävä. Holmenkollenin upeat näkymät ja ällistyttävä hyppymonttu huimasivat heikkopäisimpiä, joita toki tässä porukassa on vähemmistö. Kukaan ei ikävä kyllä uskaltanut kokeilla hyppysimulaattoria. Osa porukasta käväisi jo samana iltana oopperassa, itse oopperatalo sinällään oli upea nähtävyys.

Perjantaina pääsimme tutustumaan mediataloihin. Ensimmäinen vierailu tehtiin Budstikka-lehteen, jonka päätoimittaja Kjersti Sortland piti tosi mielenkiintoisen luennon. Hän on ollut toimessaan vasta pari vuotta ja sinä aikana onnistunut nostamaan lehtensä luetuimpien joukkoon. Sortlandin viesti PPY:lle oli, että menkää nuorten joukkoon, tehkää aiheita jotka kiinnostavat, shokeeratkaa. Hän ihmetteli kovasti suomalaista sensuuria ja JSN:n linjausta siitä, että me emme voi mainita esimerkiksi rikollisten kansalaisuutta jutuissamme. ”Tehän elätte Neuvostoliitossa”, Sortland totesi.

Kävimme myös mediatalo Ditt Oslossa, jossa kuulimme ajalle tyypillisiä uutisia: Talo lakkauttaa yhdestätoista paikallislehdestään useimmat ja yhdistää loput yhdeksi lehdeksi suur-Oslon alueella. Saimme silti mielenkiintoista tietoa; toimituksella käytössä on mm. kännykkäverkon kautta lähettävä suora tv-kamera, joka ei ollut juuri matkapuhelinta suurempi.

Suurkäräjävierailun jälkeen lähdimme kohti suurlähetystöä. Siellä juttelimme lähettiläs Erik Lundbergin ja lehdistöneuvos Erja Karkkosen kanssa. Viime hetken vieraana saimme paikalle Hallingdölen-lehden päätoimittajan Bjarne Tormodsgardin. Hallingdölen on valittu Euroopan parhaaksi paikallislehdeksi, ja Tormodsgardin esitys osoitti selvästi, miksi. Lehti tekee upeaa, ihmisläheistä journalismia matkailunäkökohtia unohtamatta. Pyysimme alustavasti Tormodsgardia kuten myös Budstikkan Kjersti Sortlandia vieraaksi seuraaville paikallislehtipäiville, ja molemmat olivat myötämielisiä ajatukselle.

Pääsimme matkan aikana myös nauttimaan poikkitaiteellisesta musiikista, kun Avanti!-orkesteri tarjosi HumppAvanti!-konsertin Oslon nykymusiikin Ultima-festivaaleilla, Vulkan Arenalla. Kävelymatka Vulkan Arenalle osoittautui monitahoiseksi, kun osa porukasta halusi kiertää ns. pidemmän kautta. Kaikki kuitenkin kuin ihmeen kaupalla pääsivät takaisin hotellin baariin. Osa tosin päällysvaatteensa hukanneena.

Lauantaina saimme nauttia meri-ilmasta vuonoristeilyllä. Sattumalta osa joukosta joutui osallistumaan Oslon maratoniin, kun etsiydyimme satamaan risteilylle lähtöä varten. Maraton juostaan kaupungin ydinkeskustan kaduilla. Kävelimme kohti satamaa, mutta moni katu oli suljettu. Aikataulu alkoi olla tiukka, mutta juoksijoiden virtaan ei tullut minkäänlaisia katkoksia. Huomatessaan kiireemme järjestysmiehet ohjasivat meidät maratoonareiden joukkoon ja opastivat puikkelehtimaan juosten läpi juoksevan ihmismassan. Kokemus saattoi olla monelle ensimmäinen ja viimeinen maratonilla.

Monivivahteisen reissun jälkeen laskeuduimme Helsinki-Vantaalle sunnuntaina päivällä. Seuraavan matkan kohde on joko Kiova tai Amsterdam, asia päätettäneen ensi vuoden puolella. Lupa on odottaa vähintään Oslon reissun veroista ohjelmistoa ja yhtä mieleenpainuvia kokemuksia.